Pierwsza rewolucja cyfrowa zmieniła sposób oferowania nieruchomości. Odkąd pojawiły się specjalistyczne portale internetowe do lamusa przeszło publikowanie ogłoszeń w gazetach oraz wywieszanie ich na witrynach okiennych pośredników. Obecnie stoimy u progu drugiej rewolucji cyfrowej, w której zasadnicza rola przypadnie sztucznej inteligencji. Jak technologia informatyczna zmieni rynek nieruchomości w najbliższych latach? O tym w dzisiejszym wpisie blogowym.
Dwie dekady temu podstawowym źródłem informacji o ofertach nieruchomości były ogłoszenia w gazetach. W przypadku rynku pierwotnego były to kolorowe wizualizacje wznoszonego budynku. Były one jedynie opatrzone informacjami o dostępnych metrażach oraz o minimalnej cenie za metr kwadratowy. W przypadku rynku wtórnego były to krótkie i wyłącznie słowne informacje o lokalizacji oraz o cenie wywoławczej za nieruchomość (chociaż zdarzały się również oferty bez wskazywania ceny). Ogłoszenia nie zawierały zdjęć mieszkania, ani jego zewnętrznej wizualizacji.
Obecnie oferty nieruchomości publikuje się na dedykowanych portalach internetowych, będących w istocie cyfrowymi bazami danych. Obsługują je wyszukiwarki umożliwiające znalezienie ofert na podstawie określonych parametrów. Standardem stało się zamieszczanie zdjęć nieruchomości, co umożliwia ich wstępną selekcję, bez konieczności wychodzenia z domu. Technologia nie stoi jednak w miejscu, tylko idzie cały czas do przodu. Postępujący rozwój sztucznej inteligencji wkrótce spowoduje, że na ten uchodzący za dość konserwatywny rynek będą wchodziły coraz to nowe wynalazki. Zakłada się, że w przeciągu dwóch najbliższych dekad zmienią go one nie do poznania. Ich upowszechnianie określane będzie mianem drugiej rewolucji cyfrowej. Poniżej przedstawiamy najbardziej innowacyjne rozwiązania, które w perspektywie najbliższych lat zmienią zasadniczo rynek nieruchomości.
Wirtualne wycieczki i prezentacje nieruchomości
Rozwój specjalistycznych portali internetowych spowodował, że opisy nieruchomości stały się rozbudowane oraz zalgorytmizowane pod kątem wyszukiwarek internetowych. Nieodzownym elementem ogłoszeń stały się fotografie. Umożliwiają one przeprowadzenie wstępnej ich selekcji bez potrzeby umawiania się na prezentację. Uczestnicy rynku nieruchomości mogą w ten sposób zaoszczędzić mnóstwo cennego czasu. W nieodległej przyszłości nastąpi dalszy rozwój wizualizacji w postaci upowszechnienia się wirtualnych wycieczek. Dzięki technologii VR (wirtualnej rzeczywistości) oraz fotografiom 360 stopni, osoby poszukujące mieszkania będą mogły wirtualnie wchodzić do poszczególnych pomieszczeń, oceniać ich przestrzeń oraz wyobrażać sobie jak będzie im się w nich mieszkało.
Takie rozwiązania będą miały szczególne znaczenie dla osób przebywających w innej miejscowości, albo zagranicą. Wycieczki wirtualne nie są wcale pieśnią odległej przyszłości. Już teraz są one wdrażane przez niektórych pośredników. Na razie jednak są one elementem nie więcej, niż 10% ogłoszeń. Ich jakość nie jest wciąż na tyle zadowalająca, żeby mogły one na już tym etapie zrewolucjonizować rynek. Przewidujemy, że stanie się tak dopiero w perspektywie dwóch – trzech lat. Jak na razie nasze warszawskie biuro nieruchomości stosuje wirtualne wycieczki, lecz jedynie eksperymentalnie. Zgodnie z przyjętą przez nas strategią rozwoju do końca roku staną się one nieodłącznym elementem publikowanych przez nasze biuro nieruchomości ogłoszeń.
Big data i analizy danych
Pojęcie „big data” oznacza pozyskiwanie danych o zachowaniach konsumentów na podstawie analizowania ich codziennej aktywności. Umożliwia to przygotowanie spersonalizowanej oferty na podstawie algorytmów, co w konsekwencji ma się przekładać na osiąganie większej skuteczności realizowanych przez pośredników nieruchomości działań sprzedażowych i marketingowych.
Rozwój big daty na rynku nieruchomości to perspektywa najbliższych 5 lat. Na podstawie pozyskiwanych danych o zachowaniach konsumentów możliwe stanie się wówczas przygotowanie dla klienta propozycji dotyczącej określonej lokalizacji, konkretnej powierzchni oraz o odpowiednio skrojonym budżecie. Spersonalizowana obsługa przyczyni się do zwiększenia satysfakcji uczestników rynku oraz pozwoli na zaoszczędzenie czasu. Rozwój big daty nie doprowadzi jednak do zaniku zawodu pośrednika nieruchomości. Zmieni natomiast jego charakter. Większy nacisk będzie położony na świadczenie przez agentów nieruchomości usług doradczych, niż na samo wyszukiwanie ofert nieruchomości.
Rozwój technologii pozyskiwania i przetwarzania danych stanowi duże wyzwanie dla naszej agencji nieruchomości. Zwłaszcza, że działamy na tak wymagającym i młodym rynku nieruchomości, jakim jest Warszawa. Zgodnie z przyjętą strategią rozwoju wdrożenie tego typu technologii ma u nas nastąpić w perspektywie 3 lat.
Technologie mobilne
Tym co w ostatnich dziesięciu latach zrewolucjonizowało sektor handlu i usług było pojawienie się urządzeń mobilnych. Smartfony stały się nieodłącznym towarzyszem zdecydowanej większości konsumentów. Zastosowane w nich narzędzia geolokalizacyjne umożliwiają szybkie znalezienie placówek usługowych, handlowych oraz zamówienie usługi przewozowej. Technologia oparta na geolokalizacji i pozyskiwaniu danych wkroczy w nieodległym czasie również na rynek nieruchomości. Należy spodziewać się rozwoju aplikacji, które na podstawie ustawionych przez klienta filtrów oraz pozyskanych danych będą mogły informować go o znajdujących się w pobliżu ofertach nieruchomości.
Technologie mobilne umożliwią stały kontakt konsumenta z agentem nieruchomości z poziomu aplikacji. Nasza strategia rozwoju nie określa na razie terminu ich wdrażania. Nastąpi to dopiero, gdy zostaną one na tyle dopracowane, że będą miały znaczenie komercyjne.
Pierwsza rewolucja cyfrowa przyniosła zasadnicze zmiany na rynku nieruchomości. Uczyniła go bardziej dostępnym, dynamicznym i zorientowanym na potrzeby klienta. Pozwoliła uczestnikom rynku na zaoszczędzenie mnóstwa czasu. W epoce drugiej rewolucji cyfrowej sukces zawodowy osiągną pośrednicy nieruchomości otwarci na pozyskiwanie i wdrażanie nowych technologii. Na rynku pozostaną tylko tacy agenci nieruchomości, którzy będą nastawieni na świadczenie bardziej zaawansowanych usług, aniżeli proste wyszukiwanie ofert.